سفارش تبلیغ
صبا ویژن
محبّت دنیا خرد را تباه می کند و دل را از شنیدن حکمت باز می دارد و کیفری دردناک می آورد . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از العربیه انگلیسی، مقامات رسمی لیبی اعلام کردند، تظاهرات در بنادر نفتی لیبی بیش از 6 میلیارد دلار هزینه به این کشور تحمیل کرده و موجب خسارت به تاسیسات برق این کشور آفریقایی شده است.

همچنین به موازات این رویداد آشفتگی‌های سیاسی بر بودجه واردات گندم نیز تاثیر گذاشته است.

در ادامه هرج و مرج لیبی پس از سقوط قذافی در 2 سال پیش، قبایل، شبه نظامیان مسلح و اعضای اقلیت بربرها بیشتر بنادر و میادین نفتی را از ابتدای ماه آگوست تصرف کرده و خواستار حقوق بیشتر و دستمزد بهتر شده‌اند.

دولت علی زیدان نخست وزیر لیبی قادر به مهار گروه‌های مسلحی که به سرنگونی قذافی کمک کرده، ولی اسلحه های خود را نگه داشته‌اند و در حال حاضر کنترل مناطق گسترده‌ای از این تولید کننده نفت اوپک را در دست دارند، نیست.

مصطفی ابو فناس وزیر اقتصاد لیبی به خبرنگاران گفت: لیبی حدود 8 میلیارد دینار لیبی (6 میلیارد و 430 میلیون دلار) از درآمد فروش نفت خود را به واسطه اعتراضات در بنادر و میادین نفتی از دست داده است.

منابع صنعتی می‌گویند، لیبی حدود 1 میلیون و 250 هزار بشکه از ظرفیت تولید خود را از دست داده است، با این حال مقامات این کشور در این هفته هیچ گونه به روز رسانی را در آمار تولید نفت ارائه نداده‌اند.

از سوی دیگر اعتراضات صورت گرفته توسط قبیله آمازیغ یا بربر، گروه مردمی اقلیت در مجتمع نفت و گاز ملیته در غرب لیبی موجب قطع عرضه گاز شده که این مسئله باعث خسارت به شبکه برق شده است.

مردم قبیله آمازیغ خواستار این مسئله شده‌اند که زبان آنها در قانون اساسی به رسمیت شناخته شده و تضمین شود، چالشی که زیدان با بر پایی اعتراضات مشابهی در شرق این کشور نیز با آن رو به رو شده است.


92/8/27::: 12:8 ص